Як навчити старшокласників аналізувати фейкові новини та маніпулятивні заголовки

Як навчити старшокласників аналізувати фейкові новини та маніпулятивні заголовкиУроки англійської мови є ідеальним майданчиком для розвитку навичок медіаграмотності. У сучасному світі, де інформаційний потік шалений, а соціальні мережі стали основним джерелом новин для багатьох, навички критичного мислення є важливішими, ніж будь-коли. Старшокласники, що проводять години в інтернеті, щодня стикаються з потоком новин, заголовків та постів, багато з яких є маніпулятивними або відверто фейковими. Наше завдання, як вчителів англійської мови, — не лише навчити їх граматиці та лексиці, а й дати інструменти для навігації в цьому складному цифровому світі. Робота з автентичними текстами, відео та аудіоматеріалами дозволяє не лише покращувати мовні компетенції, а й навчати критичному аналізу. 
 

Дослідники з Массачусетського технологічного інституту виявили, що фейкові новини поширюються у Twitter значно швидше, ніж правдиві. Причина? Фейки часто викликають сильніші емоції, що змушує людей швидше ними ділитися. Ось чому маніпулятивні заголовки так ефективні – вони грають на наших почуттях, тому наше завдання навчити учнів розпізнавати ці емоційні тригери і ставити питання, перш ніж поділитися інформацією. 
 
Курс Full Blast видавництва MM Publications насичений актуальними темами, що дозволяє легко інтегрувати медіаграмотність у кожен урок. Давайте розглянемо, як це зробити на прикладі конкретного завдання. 

Зображення

Full Blast B2, Unit 3 

Перш ніж читати есе, зверніть увагу учнів на рекламне зображення на лівій частині сторінки: “FEWER WRINKLES IN ONLY MINUTES. Try it today!” та влаштуйте мозковий штурм, ставлячи запитання: 

  • What exactly is being promised here? 
  • Is this promise realistic?  
  • What visual techniques are used to make this claim?  

Зверніть увагу на фразу “in only minutes”. Це класичний приклад маніпулятивної мови. Запитайте учнів, чому саме ця фраза є “гачком” для споживача. Які емоції вона викликає? Попросіть учнів прочитати есе і підкреслити ключові слова або фрази, які вказують на маніпуляцію. У самому тексті вже виділено деякі слова, як-от “misleading statements” або “not clearly defined”.  
 
Запропонуйте учням знайти ще більше подібних прикладів у реальному житті. Можна попросити їх пригадати рекламу, де використовуються такі слова, як “natural”, “eco-friendly” або “scientifically proven”, які часто не мають чіткого визначення. 
 
Завдання в підручнику заохочує учнів висловити власну думку. На цьому етапі ми можемо зробити це завдання ще більш практичним, розділивши учнів на дві групи. Одна група захищає думку, що реклама інформативна (informative), а інша – що вона маніпулятивна (misleading). Нехай вони аргументують свої позиції, використовуючи як матеріал з підручника, так і власні знання.  

Використовуючи це завдання з підручника Full Blast для учнів старшої школи, ви можете плавно перейти від академічного завдання написання есе – до життєво важливої навички — критичного аналізу інформації, показуючи, що принципи аналізу фейкових новин та маніпулятивної реклами є ідентичними. Таким чином, ми не просто навчаємо іноземній мові, а виховуємо свідомих, медіаграмотних громадян. 

Вас також може зацікавити: