Чи вміють наші учні сприймати людей такими, якими вони є? Чи можуть діти молодшого шкільного віку зрозуміти, що відчуває інша людина? Чому так важливо розвивати навички емпатії починаючи з початкової школи? Саме про це наша методична стаття сьогодні.
Розпочнемо з визначення терміну “емпатія”. Емпатія (від грец. patho)– здатність емоційно відгукуватися на переживання інших людей, розуміти їхні думки, почуття, проникати в їх внутрішній світ. Вважаю, що цитата Даніеля Г.Пінка влучно передає значення цього терміну “Емпатія означає взутись у взуття іншого, відчути його серцем, подивитися його очима”.
Чи можна навчити дитину емпатії? Чи це вроджена здатність? Можливо, є люди з вродженою здатністю емпатії, але цю важливу навичку можна розвинути в дитині.
Проектна робота на уроках об’єднує дітей для створення колективного творчого проекту, навчає працювати в команді, вчитись чути інших та бути почутим, а отже виявляти емпатію. Підручник Smart Junior 1,2 for Ukraine містить безліч завдань для проектної роботи. Детальний план уроку та корисні поради щодо проведення уроків з проектної роботи Ви знайдете в книзі для вчителя Smart Junior 1,2 for Ukraine Teacher’s Book.
Повчальні історії в підручнику Smart Junior 1,2 for Ukraine не тільки навчають кращим людським якостям, а також розвивають навички емпатії. Наприклад, історія This is my town Unit 6 навчає дітей поважати один одного і бути обережним коли граєшся. Після прочитання історії вчитель може задати додаткові питання, такі як: Чи обережний ти коли граєшся сам? Чи обережний ти коли граєшся з іншими дітьми? Для того, щоб діти краще запам’ятали мораль історії можна створити “Empathy map”. Що ти думаєш? Які емоції викликають герої історії? Що ти можеш сказати? Твої дії?
Можна створити разом з учнями постер “Moral values”, обговорити та пояснити мораль історії. Цей постер допоможе згадати та повторити попередню мораль історії перед тим як вчитель почне опрацьовувати нову історію з дітьми.
Відповідь на питання, чому емпатія важлива, прозвучить так:
діти, які здатні співпереживати, краще спілкуються з іншими дітьми, відчувають довіру, розуміють, що інші відчувають або думають, як і чому інші реагують на певні ситуації.
Ми сподіваємось, що стаття була корисною для вас та надала більше ідей щодо того, як навчати та розвивати емпатію в учнях молодшого шкільного віку.