Кінець навчального року для шкільного вчителя англійської мови означає не лише наближення жаданого відпочинку, але й необхідність складання плану на наступний навчальний рік, і невід’ємною частиною цього процесу є вибір навчальних матеріалів.
В цій статті ми висвітлимо три основних, на нашу думку, критерії вибору навчального курсу, які, сподіваємось, будуть корисні для вас. Очевидно, що критеріїв, за якими слід підбирати курс, набагато більше, і список може бути продовженим, але ми вважаємо, що при відповідності підручника цим критеріям можна переходити до інших, менш важливіших критеріїв.
Перш за все, хотілось би зазначити, що не існує універсального підручника ні для ELT (English Language Teaching), ні для будь-якого іншого предмету. Кожен вчитель обирає навчальний курс згідно своїх пріоритетів/уподобань, а також, орієнтуючись на рівень/інтереси/потреби учнів. Є викладачі, які бажають мати велику кількість вправ на відпрацювання граматики; інші ставлять за пріоритет наявність інструкцій до написання письмових робіт; треті працюють лише з курсами, серед складових яких є відео або онлайн-платформи. Зрозуміло, що пріоритети у всіх різні.
Отже, давайте визначимо три найважливіші критерії вибору навчального курсу.
Перше, на що треба звернути увагу, це наявність у навчального курсу дозволу Міністерства освіти і науки України на використання в загальноосвітніх (чи спеціалізованих) навчальних закладах на уроках англійської мови. Без такого грифу використання підручника, яким би ідеальним він не був, на думку вчителя, не є можливим. При проведенні методичних семінарів від видавництва MM Publications ми завжди наголошуємо, що інформацію необхідно черпати лише з офіційних джерел, у випадку ж з підручниками – користуватися лише офіційно дозволеними.
Другий фактор – відповідність змісту підручника програмі та кількості годин, відведених на проходження курсу. Кожен практикуючий вчитель англійської мови розуміє, що важливо не тільки прорахувати кількість уроків на відпрацювання матеріалу Student’s Book, але й закласти години на повторення матеріалу, контрольних робіт та проектів. Цей критерій містить таку складову, як аналіз компонентів курсу і послідовний розрахунок годин на відпрацювання матеріалу. Саме тому, не треба гнатися за більш насиченим наповненням підручника, а уважно прорахувати години, враховуючі всі компоненти курсу. Навчальні курси видавництва MM Publications мають спеціально розроблене календарно-тематичне планування, яке кожен вчитель може адаптувати до власних потреб.
Фактор три – сучасність тем підручника. Тематичне та лексичне наповнення відіграють важливу роль в роботі з курсом. В останнє десятиліття все більше і більше вчителів англійської мови концентруються на комунікативному підході у навчанні, основною метою якого є ефективне спілкування. Побудувати урок на темі, яка морально застаріла, дуже важко, і робота учнів над подібною лексикою принесе значно менший результат, ніж при опрацюванні сучасного матеріалу. Важливу роль тут відіграють ілюстрації. На думку провідних авторів сучасних ELT підручників, при вдалому підборі ілюстрацій навколо одної картинки можна побудувати весь урок. Також вмотивованість учнів зросте, якщо розглядати під час занять те, що максимально наближене до реалій їх життя, як це зазначено в українських «Навчальних програмах з іноземних мов».
Отже, якщо ви тримаєте в руках навчальний курс і за списком вищезазначених критеріїв подумки ставите «+», можете сміливо розглянути його в якості претендента на наступний рік!